Strona główna

 

Osadzanie fontów („czcionek”) w dokumentach Worda

Teksty przekazywane do składu komputerowego zwykle przygotowywane są w najpopularniejszym edytorze jakim jest Word. Dawniej, w przypadku wykorzystywania nietypowych znaków (na przykład rzadko spotykanych znaków diakrytycznych, znaków fonetycznych, lub tekstów zapisanych w egzotycznych językach) niezbędne było dołączenie wydruków. Dziś dominuje przekaz elektroniczny. Oszczędzamy papier i czas na przesyłanie korekt. Ale gdzie szukać informacji o oczekiwanych nietypowych znakach, gdy teksty wyświetlają się nieco inaczej na każdym urządzeniu (komputerze, laptopie, tablecie…), a trudne znaki podstawiane są przez oprogramowanie innymi znakami? Treść jakby ulegała zaszyfrowaniu. A gdyby tak w dokumencie Worda zapakować razem wszystkie czcionki?

Osadzanie czcionek w dokumentach Worda traktowałem jako ratunek dla składającego teksty z nietypowymi znakami. Ten sposób, prosty do zastosowania podczas zapisywania tekstów przygotowywanych w Wordzie, ostatecznie okazał się zawodny. Dość często występowały przekłamania w wyświetlaniu nietypowych znaków, mimo osadzenia wszystkich czcionek.

Osadzenie czcionek w dokumentach Worda ma jednak tę zaletę, że można przynajmniej odszukać brakujące pliki czcionek (TTF, OTF) w zbiorach posiadanych przez składającego, lub choćby dopasowywać najbardziej zbliżone. Można wyświetlić listę fontów (czcionek) osadzonych w dokumencie. Służy ku temu mały programik o nazwie FontList6.

Plik do pobrania: – Do pobrania: FontList6 – po kliknięciu na łączu zostanie ściągnięte archiwum „fontlist6.zip”, zawierające folder potrzebny do zainstalowanie programu fontlist6. Program ten służy do testowania fontów (czcionek) w dokumentach MS Worda. Po zainstalowaniu i uruchomieniu FontList6 można wczytać badany dokument (*.doc, *.docx, *.rtf) pierwszym poleceniem z menu: „Open File”. Jeżeli w badanym dokumencie nie będzie żadnych osadzonych czcionek – ukaże się pełna lista fontów „zadeklarowanych”, czyli wszystkich czcionek używanych przez autora dokumentu. Jeżeli będą w tym dokumencie faktycznie osadzone czcionki – ukaże się dodatkowy przycisk „Embedded fonts…”, udostępniający listę czcionek osadzonych (w okienku o nazwie „Embedded Fonts”).

Najpewniejszą metodą uzyskania prawidłowego podglądu tekstu źródłowego jest wygenerowanie z Worda dokumentu PDF, przeprowadzone na urządzeniu za pomocą którego tworzono tekst (prawidłowo wyświetlany w obecności zainstalowanych czcionek). Mechanizmy osadzania czcionek w dokumentach PDF są najpewniejsze. Takie dokumenty zawsze wyświetlane są zgodnie z oczekiwaniami autora.

Dokumenty Worda są niezbędne do zaimportowania tekstu w procesie składania, a dołączone do nich dokumenty PDF umożliwiają optyczną weryfikację nietypowych znaków, a także dają wierny podgląd układu akapitów, tabel, ilustracji i całej zawartości. Dokumenty PDF są NIEZBĘDNE. Z powodzeniem zastępują wydruki papierowe.

 

Przygotowanie ilustracji i fotografii do książek i artykułów

Wszystkie zamieszczane w artykułach ilustracje należy dołączyć do materiałów źródłowych na płycie CD – w oddzielnych plikach – w którymś z dostępnych formatów: *.tif, *.jpg (zalecana jest bardzo niska kompresja jpg!). Jeśli publikacja ma być wydana bez kolorowych ilustracji – wszelkie materiały graficzne powinny być przygotowane w odcieniach szarości.

Wymiary ilustracji (podane milimetrach) powinny być dopasowane do formatu książki.

Przy skanowaniu fotografii i innych ilustracji należy zachować odpowiednią rozdzielczość (w odniesieniu do docelowych wymiarów ilustracji):

  • dla fotografii – minimum 150 dpi (zalecane 300 dpi),
  • dla map (ilustracji zawierających drobny tekst) – minimum 300 dpi (zalecane 600 dpi).

Skanowanie materiałów graficznych pochodzących z wydruku musi być wykonane z użyciem filtrów do usuwania mory (rastra). Zwykle oprogramowanie do obsługi skanera posiada takie filtry (descreening).

 

Więcej informacji szczegółowych na temat przygotowywania materiałów graficznych do składu komputerowego można znaleźć w naszym serwisie:

http://www.jerzy.waw.pl/grafika-dla-SOW.php

 

 

Korekta elektroniczna w dokumentach PDF

Z wielu powodów korekta elektroniczna coraz częściej zastępuje i wypiera tradycyjną formę korekty opartą na wydrukach. W serwisie jest możliwość (udostępniona w menu Korekta) zapoznania się z zaletami korekty przeprowadzanej na dokumentach PDF z wykorzystaniem przeglądarki Adobe Reader DC:

http://www.jerzy.waw.pl/kor_zastosowanie.php

 

Przykład wzorcowej korekty w pliku: „Przyklad_korekty_elektronicznej.pdf” – Do pobrania: Przykładowy plik PDF z korektą – jak powinna wyglądać korekta elektroniczna. Gdy ten dokument zostanie wyświetlony bezpośrednio w przeglądarce internetowej nie uzyskamy pełnego dostępu do zapisu poprawek. Konieczne jest zapisanie dokumentu i wczytanie za pomocą przeglądarki Adobe Reader DC. Wtedy funkcjonalność korekty elektronicznej stanie się dostępna w prawidłowy sposób.